Przejdź do menu głównego | Przejdź do treści | Przejdź do wyboru wielkości czcionki | Przejdź do mapy strony | Przejdź do osób | Przejdź do wiadomości | Przejdź do wydarzeń | Przejdź do instytucji | Przejdź do wyszukiwarki wydarzeń |

Miasto Stołeczne Warszawa

Dziesiątki miejsc na poranne spacery
Teatr jako świątynia budująca wzajemne relacje – orędzie Shahida Nadeema na Międzynarodowy Dzień Teatru 2020
 .
.
Święto ludzi teatru – Międzynarodowy Dzień Teatru 2020 – przypada w okolicznościach szczególnie trudnych. Świat zmaga się z pandemią, zagrażającą zdrowiu i życiu. To czas walki z groźnym wirusem,
a jednocześnie dla wszystkich czas wielkiej próby. Czas okazywania wzajemnego szacunku i czas pomocy. Czas wspólnoty.

Autorem tegorocznego orędzia jest Shahid Naadem, pakistański dramaturg, reżyser teatralny, scenarzysta i działacz na rzecz praw człowieka.
Wspólnie możemy odkryć duchowe wymiary teatru i budować pomosty między przeszłością a teraźniejszością, prowadzące do przyszłości, która jest przeznaczeniem wszystkich wspólnot. […] W dzisiejszym świecie,
w którym po raz kolejny nasila się fanatyzm religijny, nienawiść i przemoc, gdzie narody walczą przeciwko narodom, wierzący walczą z innymi wierzącymi, jedne społeczności rozsiewają nienawiść wobec innych społeczności ... […] Teatr ma do odegrania rolę, szlachetną rolę, we wzmacnianiu i mobilizowaniu ludzkości, aby ta mogła podnieść się
z upadku. Może wynieść scenę – przestrzeń spektaklu – do poziomu świętości. […] Tworzenie teatru może być świętym obrządkiem, a aktorzy rzeczywiście mogą stać się awatarami odgrywanych przez siebie postaci. Teatr wznosi sztukę gry aktorskiej na wyższy poziom duchowy. Teatr może stać się świątynią, a świątynia przestrzenią spektaklu.


Teatr ma – zdaniem Shahida Nadeema – do odegrania szlachetną rolę
w ożywieniu i mobilizowaniu ludzkości
. Pole działania artystów i artystek teatralnych przypomina często bieg z przeszkodami – zauważa autor orędzia.

Tegoroczne polskie orędzie przygotowała w tym roku Weronika Szczawińska, reżyserka, dramaturżka i performerka, kuratorka sezonuw Komunie Warszawa i współzałożycielka kolektywu działającego w ramach Instytutu Sztuk Performatywnych. Laureatka wielu nagród, m.in. nominowana do prestiżowego Paszportu Polityki 2014 w kategorii "Teatr", laureatka Paszportu Polityki w kategorii "Teatr" w roku 2020 - za spektakle podejmujące ważną tematykę społeczną i budzące emocje.

Nie chcę dziś mówić o teatrze jako sztuce – pisze Szczawińska. Teatr
w Polsce jest wciąż artystycznie wspaniały i wciąż różnorodny… […]Widzowie wciąż obdarzają nas uwagą i współtworzą sztukę swoją obecnością - nawet teraz, kiedy teatry są zamknięte, jesteśmy jakoś razem w tym braku. […] Lubimy powtarzać, że teatr jest sztuką wspólnotową. Nie martwię się więc o przyszłość teatru jako sztuki - ale o tworzących go ludzi. […] Mamy tylko jeden obowiązek - solidarności. Ze wszystkimi pracownikami i pracownicami wszystkich struktur teatralnych w Polsce. […]
I chyba każdy i każda z nas powinna sobie odpowiedzieć na to pytanie: co dla mnie w tym momencie ta solidarność oznacza? Co mogę zrobić, co jest w realnym zasięgu - moim, mojej wspólnoty twórczej, współtworzonej lub zarządzanej przeze mnie instytucji? […] Zaopiekujmy się sobą.
Z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru życzę nam wiele radości z solidarnych gestów.


pełne teksty orędzi Shahida Nadeema i Weroniki Szczawińskiej

Warszawskim teatrom, zmagającym się z niełatwymi realiami, życzymy dużo sił i wytrwałości. Wiemy, że starają się nie tracić kontaktu i relacji
ze swoimi wiernymi widzami . Doceniamy liczne inicjatywy, udostępniające online spektakle i zasoby archiwalne.
Tak jak teatr z widzami – widzowie pozostaną z teatrem.



Święto to zostało ustanowione z inicjatywy Międzynarodowego Instytutu Teatralnego (ITI), by upamiętnić inaugurację Teatru Narodów – festiwalu,
na którym spotkały się zespoły z obu stron „żelaznej kurtyny” (1957, Paryż).
Od tego czasu Dzień Teatru jest obchodzony co roku przez ponad sto narodowych ośrodków ITI na całym świecie. Międzynarodowemu Dniu Teatru towarzyszy zawsze orędzie przygotowywane przez wybitnego człowieka teatru, adresowane do całego „teatralnego świata”. Pierwsze takie przesłanie napisał w 1962 roku Jean Cocteau. Polacy dwukrotnie byli autorami międzynarodowego orędzia: w 1980 roku. – Janusz Warmiński, w roku 2015 – Krzysztof Warlikowski. Międzynarodowemu orędziu towarzyszą również lokalne przesłania. W 2017 roku orędzie do polskiego środowiska teatralnego napisał Leszek Mądzik, a rok później Maja Kleczewska.

Orędzie międzynarodowe Shahida Nadeema >>>
Orędzie polskie Weroniki Szczawińskiej >>>


#zostańwdomu z kulturą
#ZmienTerminNieOdwoluj
#wspierajteatr

Multimedia