Przejdź do menu głównego | Przejdź do treści | Przejdź do wyboru wielkości czcionki | Przejdź do mapy strony | Przejdź do osób | Przejdź do wiadomości | Przejdź do wydarzeń | Przejdź do instytucji | Przejdź do wyszukiwarki wydarzeń |

Miasto Stołeczne Warszawa

Dziesiątki miejsc na poranne spacery

Szukaj


Koncert Symfoniczny - w Filharmonii Narodowej
Kiedy
18 maja 2019 (sobota) g. 18:00
Gdzie
Filharmonia Narodowa, Sienkiewicza 10 (Sala Koncertowa) (mapa)
zamknij
Cena
25 zł - 60 zł
filharmonia.pl/

Wykonawcy:

Orkiestra Filharmonii Narodowej
Chór Filharmonii Narodowej
Chór Dziecięcy "Artos" im. Władysława Skoraczewskiego
Bjarte Engeset - dyrygent
Iwona Sobotka - sopran
Tomasz Warmijak - tenor
Dariusz Machej - bas-baryton
Hans Jacob Sand - aktor
Bartosz Michałowski - dyrektor chóru
Danuta Chmurska - dyrektor chóru dziecięcego

Program:

Hugo Alfvén - I Rapsodia szwedzka op. 19 Midsommarvaka [12']


Program koncertu konfrontuje dzieła trzech luminarzy neoromantycznej muzyki skandynawskiej pochodzących z Norwegii, Danii i Szwecji, zainspirowanych tradycjami swych ojczyzn. Norweg Edvard Grieg w dojrzałym okresie twórczości skłaniał się chętniej ku lirycznym, kameralnym formom wypowiedzi, z preferencją dla fortepianowej miniatury oraz pieśni. Niekiedy jednak powracał do symfoniki – uczynił tak na prośbę wielkiego dramaturga Henrika Ibsena, komponując muzykę incydentalną do premiery (1876) jego nowego – i nowatorskiego, dramatu Peer Gynt. Opowiada on o podróży tytułowego bohatera od Norwegii aż po północną Afrykę. Przygody i napotkane postacie nawiązują do norweskich baśni i literackich toposów, ale też stanowią pretekst do filozoficznej i moralnej refleksji o współczesności. Barwna, obrazowa muzyka Griega (ujęta później w dwie koncertowe suity) przyćmiła swą popularnością dramat Ibsena, rzadko wystawiany poza Norwegią, i stała się – obok Koncertu a-moll – najpopularniejszym w skali globalnej dziełem swego twórcy.

Carl August Nielsen - Fynsk forår (Wiosna na Fionii), humoreska liryczna na głosy solowe, chóry i orkiestrę op. 42 [18']

Carl Nielsen przyszedł na świat na duńskiej wyspie Fionii – w swym późnym dziele Fynsk forar przywołuje ciepłe wspomnienia z dzieciństwa. Urocza kantata określona mianem humoreski lirycznej to rodzaj pogodnej sielanki „w ludowym tonie”, choć prawie nie sięga po oryginalne motywy folklorystyczne, lecz tylko naśladuje ich prostotę diatonicznymi melodiami i sylabiczną deklamacją, sławiących wiosnę i naturę, tekstów. Utwór zachwyca też delikatnymi, mieniącymi się wieloma odcieniami brzmieniami subtelnie traktowanej orkiestry.

Przerwa [20']

Edvard Grieg - Peer Gynt op. 23, fragmenty z muzyki do dramatu Henryka Ibsena [63']

Szwedzkiego kompozytora Hugo Alfvéna dość często porównuje się ze starszym od niego o kilka lat Richardem Straussem – obaj żyli bardzo długo będąc świadkami zasadniczych estetycznych przemian, zarazem pozostali wierni neoromantycznemu idiomowi oraz idei muzyki programowej; obaj też byli mistrzami sztuki operowania przebogatą paletą orkiestrowych barw. Midsommarvaka op. 19 (1903) to pierwsza z trzech rapsodii szwedzkich tego kompozytora, zarazem najpopularniejsze z jego dzieł, przywołujące cytatami ludowych pieśni i tańców atmosferę obrzędów nocy świętojańskiej. Żywiołowy utwór doczekał się też adaptacji baletowej.

źródło: organizator